Viete ako v daždi šoférovať bezpečnejšie? Pred šoférovaním v daždi máme všetci rešpekt. Vyhnúť sa mu však úplne nedá. Prinášame niekoľko tipov, ako si za volantom čo najlepšie poradiť.
Dážď, to nie je len mokrá vozovka
Počas daždivých dní, najmä tých jesenných treba jazdiť vždy opatrnejšie, najväčšiu pozornosť však treba venovať prvým minútam dažďa. „Najhorším je prvých pätnásť minút, kedy je na vozovke kombinácia prachu, peľu a vody. Vznikne tak mazľavá hmota, ktorá je nebezpečná a veľmi ľahko na príde k rizikovým situáciám,“ upozorňuje Peter Krištín, šéf inštruktorov Školy bezpečnej jazdy.
Buďte videní a viďte
Zapnuté svetlá počas dažďov sú samozrejmosťou, pri hustom daždi odporúčame použiť hmlové svetlá. Okrem pravidla byť videní si treba dať pozor aj na váš výhľad. Ten pri podobných výkyvoch počasia býva veľmi dôležitý a zahmlené okno, nefunkčné či závadné stierače dokážu z jazdy spraviť hotové utrpenie. Zatiaľ čo pri stieračoch stačí pravidelná kontrola, zahmlievanie okna môžu spôsobiť viaceré dôvody. Jedným z nich môže byť aj zlý stav peľového filtra, ktorý je potrebné vymeniť aspoň raz za štyri roky.
Spomaľte a dbajte na väčšiu bezpečnosť
Základným pravidlom jazdy počas dažďa je spomaliť a držať sa viac v strede vozovky. „Cesta by mala mať sklon do strán a tým pádom by v jej strede nemalo byť toľko vody ako pri krajnici. Tiež sa tak vyhnete jazdy vo vyjazdených koľajách či nebezpečenstvu šmyku na lístí a špiny nafúkanej pri krajnici,“ radí Peter Krištín „aj skúseným vodičom odporúčame dodržiavať základné pravidlá jazdy – najmä držať volant obomi rukami pre lepšiu kontrolu nad vozidlom či zvýšiť odstupovú vzdialenosť od vozidla pred vami, pre lepšiu viditeľnosť.“ Medzi ďalšie rady inštruktorov Školy bezpečnej jazdy patrí aj jazda bez tempomatu počas dažďa, s ovládaním plynového a brzdového pedála dokážete citlivejšie pracovať a tým korigovať rýchlosť auta.
Pneumatiky dostávajú aj počas dažďa zabrať
Stav a výber pneumatík je veľmi dôležitý aj počas jesene, kedy je vozovka často mokrá, mazľavá a nevhodné pneumatiky môžu spôsobiť závažné kolízie. „Aj pri jazde v daždi, najmä počas jesenných dní je vhodné jazdiť na zimných pneumatikách s minimálnou hĺbkou dezénu 4mm. Hĺbka drážok zohráva totiž veľmi dôležitú úlohu pri odvode vody počas jazdy,“ vysvetľuje Peter Krištín a dodáva: „pri 3 mm vrstve vody na ceste musí 185 mm široká pneumatika odviesť pri rýchlosti 100 km/h každú sekundu 15 l vody, pri 5 mm vrstve vody a 225 mm širokej gume je to až 31 litrov za sekundu. Je to obrovské množstvo vody, keď si to vynásobíme na všetky štyri pneumatiky – 60 litrov vody za sekundu v prvom prípade a 120 litrov v druhom.“
Článok: https://www.superdrive.sk/clanky/nie-je-dazd-ako-dazd