Pneumatiky sú jedným z najzásadnejších prvkov bezpečnosti automobilu. Pri ich zlom stave je vysoké riziko vzniku šmyku alebo aquaplaningu aj v nízkych rýchlostiach. Nedostatočná pozornosť venovaná pneumatikám zásadne skracuje ich životnosť a bezpečnosť. Viete ako sa o ne starať?
DEZÉN
Určite ste už od nás počuli o tom, že minimálne odporúčame hĺbku dezénu 4 mm (pre zimné aj letné pneumatiky). Pri menšej hĺbke už pneumatika nefunguje optimálne v daždi, alebo v snehu. Najväčšie nebezpečenstvo v takom prípade predstavuje hlbšia a súvislá vrstva vody (mláka), keď hrozí vznik aquaplanningu aj pri mestských rýchlostiach.
Odporúčanie meniť pneumatiku pri hĺbke dezénu 4 mm si však nemýľte s dogmou. Dezén s hĺbkou nad 3 mm sa dá stále bezpečne používať, len je nutné myslieť na to, že počas dažďa je potrebné zvoľniť tempo.
ŽIVOTNOSŤ
Napriek tomu, že hĺbka dezénu je pri pneumatikách veľmi dôležitá, nie je to jediný faktor, ktorý znižuje ich bezpečnosť. Ďalším problémom je degradácia ich vlastností, ktorá je spôsobená časom a ďalšími faktormi.
Najbadateľnejšie je to v prípade zimných pneumatík, kde sa odporúča výmena najneskôr po 4 sezónach v prevádzke.
Letná má vyššiu životnosť a dobré je ju vymeniť v našich podmienkach najneskôr po 6 sezónach, napriek tomu, že dezén môže byť stále dostatočný pri aute s malými nájazdami.
Ak sa na pneumatike objaví popraskanie, rôzne vydutia, prípadne sa začnú odlupovať jej časti, je čas na okamžitú výmenu. Povrchové trhliny pritom nemusia znamenať bezprostredné nebezpečenstvo, ale stratu elasticity a teda aj priľnavosti. Takto zdevastovaná pneumatika môže byť aj po 2-3 sezónach používania. Dôvod? Napríklad nesprávne skladovanie.
SKLADOVANIE
Viete aké sú ideálne podmienky pre skladovanie pneumatík?
Rozsah teplôt od 10 °C do 25 °C, sucho a mimo priameho dosahu slnečného žiarenia a chemických látok. Opakom sú extrémne výkyvy teplôt, vlhko a pobyt na priamom slnku. Vhodným priestorom pre skladovanie sú teda pivnice, suterén alebo garáže so stabilnou teplotou.
Pneumatiky na diskoch skladujte horizontálne a vyzuté pneumatiky vertikálne (a každý mesiac ich pootočte o 90° aby sa nezdeformovali).
TLAK
V prípade životnosti pneumatík je veľkým nepriateľom aj zlý tlak. Optimálny tlak pre hustenie udáva vždy výrobca. Pokiaľ ho nedodržíte vystavujete behúň vyššiemu opotrebeniu.
V prípade extrémne nízkeho tlaku dochádza až k deštruktívnemu poškodeniu bočnice, ktorá je nadmerne namáhaná. Na druhej strane ak prekročíte maximálny povolený tlak v pneumatike, tá môže pri vysokej rýchlosti explodovať.
Nezabudnite na to, že rôzne zaťaženie vozidla si vyžaduje rozdielne tlaky.
Samozrejme, tlak v pneumatikách treba pravidelne kontrolovať. Časom totiž dochádza k jeho poklesu. Aj preto je vhodné pneumatiku jemne prehustiť o 0,1 – 0,2 baru. Platí to najmä v zimných mesiacoch, keď sa pneumatika nezohrieva tak ako v lete (s nárastom teploty totiž narastá aj tlak).
ROTOVANIE
Životnosť pneumatikám predĺži aj ich rotovanie. Pri bežnej jazde sú totiž pneumatiky na prednej náprave namáhané viac ako tie na zadnej. Preto sa využíva rotovanie, ktoré je pri klasických (symetrických) pneumatikách medzi ľavou a pravou stranou, a prednou a zadnou nápravou.
V prípade smerových pneumatík sa môže rotovať len medzi prednou a zadnou nápravou. Rotovať pneumatiky je vhodné najneskôr pri nájazde 10 000 km.
Ako sa starať o pneumatiky?
– Skladovanie 10 – 25 °C (sucho, mimo slnečného žiarenia)
– Správny tlak (udáva výrobca auta – aj pre rôzne zaťaženia)
– Rotovanie (každých 10 000 km)
– Pravidelná kontrola geometrie
Veľa bezpečných kilometrov na cestách praje Inštruktor SuperDRIVE Oliver